dimecres, 12 d’octubre de 2016

361 centres integrats a la xarxa Escoles + Sostenibles expressen el seu compromís amb la sostenibilitat per al curs escolar 2016-2017

La trobada escenifica el compromís dels centres amb la sostenibilitat i permet visualitzar la importància de la xarxa d’escoles en la construcció i transformació d’una Barcelona més sostenible


Els nois i noies són protagonistes dels projectes de millora de la pròpia escola en àmbits com la prevenció de residus, els jardins i horts ecològics, el compostatge, la qualitat acústica dels centres educatius, la mobilitat, el consum responsable o l’estalvi d’aigua, i energia entre d’altres









L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, acompanyada de la tinent d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha presidit al Saló de Cent de l’Ajuntament, l’inici de curs 2016-2017 i l’acte de signatura del Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat 2012-2022, dels centres escolars acollits a la xarxa Escoles+ Sostenibles. Aquest programa, que enguany arriba a la 16a edició, promou la sostenibilitat a l’entorn educatiu, oferint assessorament i recursos als centres per desenvolupar projectes innovadors que introdueixin criteris ambientals en el context físic, en la gestió, en el currículum i en la vida quotidiana, amb la implicació de tota la comunitat educativa. Hi participen centres de totes les etapes educatives no universitàries, des d’escoles bressol fins a escoles d’adults, de tots els districtes de la ciutat.





En l’acte d’inauguració del curs, l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha destacat referint-se a l’alumnat que participa a la xarxa d’Escoles + Sostenibles, “vosaltres sou el present i el futur de la ciutat, una ciutat que volem millor, més sostenible, més enriquidora i més amable i per això és important que avui estigueu aquí” i ha afegit que l’objectiu del Programa “és fer una ciutat més verda i més ecològica i això vol dir també, una ciutat més habitable, més justa, una ciutat perquè les persones que hi viuen, les més vulnerables, petits i grans, puguin viure en les millors condicions possibles”.




“Tot i que els reptes són molt grans, com reduir la contaminació, sabem que el canvi està a les nostres mans perquè els petits canvis i els petits gestos, fan grans canvis i grans gestos i entre tots coses que semblaven impossibles, són possibles”, ha dit Colau. L’alcaldessa ha agraït la feina que es fa quotidianament a lesescoles, amb els mestres i les mestres i també els pares i les mares per assolir aquests canvis que contribueixen a fer una ciutat millor.

La tinent d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha remarcat que “Barcelona s’ha d’enfortit en aquest camí que ha iniciat per a ser més sostenible i vull agrair-vos especialment, a l’alumnat i a les escoles, la feina que feu any darrera any de desenvolupar projectes per a fer entre tots una ciutat més sostenible”.

Janet Sanz ha participat d’un diàleg amb l’alumnat on li han fet diverses preguntes relacionades amb la sostenibilitat, com la reducció de la contaminació de l’aire, el soroll o la contaminació lumínica dels carrer i millora del transport públic, entre d’altres.

El programa Escoles + Sostenibles arriba aquest curs a la seva 16è edició. A la inauguració del curs 2016-2017 s’hi ha convidat una representació de les comissions ambientals de 65 centres educatius: 19 que s’incorporen a la xarxa i la resta que enguany renoven els seus projectes triennals.

Des de l’any 2001, 450 centres educatius han signat el Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat enrolant-se en aquest programa. L’acte de signatura d’adhesió al Compromís per la Sostenibilitat escenifica el lliurament dels compromisos i dels projectes dels centres educatius als representants del govern de la ciutat. La trobada també permet visualitzar la importància de la xarxa d’escoles en la construcció i transformació d’una Barcelona més sostenible.

Aquest programa pretén introduir la sostenibilitat a l’educació formal, oferint assessorament i recursos als centres per desenvolupar projectes innovadors. Cada centre desenvolupa el seu propi projecte de transformació i accions per a millorar la sostenibilitat a l’escola i al seu entorn amb la participació directa de l’alumnat en la diagnosi i exploració dels problemes, l’elaboració de propostes de millora, i l’execució de les accions concretes. Entre els àmbits tractats hi ha la prevenció de residus, els jardins per afavorir la biodiversitat, els horts ecològics, el compostatge, la millora del confort acústic dins dels centres educatius, la mobilitat, el consum responsable o l’estalvi d’aigua, i energia entre d’altres.



Algunes de les experiències rellevants previstes per escoles per al curs 2016-2017 amb la participació de tota la comunitat educativa

Val la pena remarcar la implicació de la comunitat educativa en els projectes de ciutat. Un exemple és la participació de membres de les AMPES i del professorat de sis centres educatius de la xarxa en els diferents equips de projecte sorgits del Compromís de Barcelona pel Clima. S’han definit nou projectes que a partir d’aquest curs s’aniran materialitzant i portant a terme.

Altres exemples de participació en els projectes de la ciutat els trobarem a la superilla del Poblenou, on dos centres de la xarxa i que estan dins mateix de la superilla, l’escola d’educació especialitzada La Sagrera i l’institut de nova creació Maria Espinalt, s’han decidit a aprofitar aquesta oportunitat i obrir l’escola al carrer per dur a terme tot un seguit petits projectes que poden donar lloc a la coneixença i millora de l’entorn, a iniciar i enfortir intercanvis i relacions amb altres col·lectius, etc.

Aquest curs també, quatre centres de la xarxa, el col·legi Sant Ramon Nonat, l’escola Pia de Sarrià, l’escola Els Arcs i el col·legi Pare Manyanet, han estat escollits com a delegats en representació de Catalunya per a participar a la Conferència Estatal del Tinguem Cura del Planeta, que tindrà lloc el proper mes de novembre a Logronyo i en el que participaran un total de 120 estudiants de secundària de tot l’estat.

La transformació dels espais exteriors i la millora de la biodiversitat urbana serà també un aspecte clau aquest proper curs. Tot i que ja hi ha molts centres que han iniciat aquest procés de canvi en els espais interiors i exteriors, més d’una vintena de centres han definit projectes encaminats a iniciar la transformació dels patis, perseguint una millora de la biodiversitat, diversificació del joc, nous espais d’aprenentatge o la participació de la comunitat educativa. En aquest sentit, cal destacar l’augment en el nombre de basses en els patis escolars de Barcelona, com les de l’escola Casas, l’Institut Bosc de Montjuïc, l’escola Alexandre Galí o l’escola l’Arenal de Llevant. L’institut Príncep de Girona també ha iniciat un d’aquests canvis en espais buits amb la construcció d’un amfiteatre amb palets on ara s’hi fan classes i que continuaran ampliant amb un projecte de bioconstrucció amb canyes.

L'acte va ser conduït pel nostre ESKAMOT VERD i el grup d'animacio XIULA. junts van proposar a totes les escoles signants del compromís la confecció d'una cançó que estrenaran de manera conjunta a l'acte de cloenda del curs.




Trobareu més fotos al web.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada